13 March 2015

Spinijntje in Château St. Gerlach.

Om 60 jaar Nijntje van Dik Bruna te vieren is aan 60 kunstenaars gevraagd om een 1.80 meter hoog beeld van Nijntje te decoreren.
Kleine replica's van deze Nijntjes worden geveild en de opbrengst ervan gaat naar Unicef.
Ik ben één van de kunstenaars die een jaar geleden"Spinijntje"(Spinoza en Nijntje in één) beschilderde.

Vrijdag 13 maart is een stralende en ijskoude dag waarop ik Spinijntje mag onthullen in de kasteeltuin van Château St. Gerlach. Een jaar lang moest ik dit leuke project geheimhouden, samen met mijn 59 collega's die hun Nijntje beschilderden. Maar nu is het dan zover. Voor het Château vechten de persmensen met hun  apparatuur en de koude wind. Obers brengen bladen vol glazen met champagne rond en meneer en mevrouw Oostwegel, (de eigenaren van dit landgoed) helpen met het doorknippen van de linten rondom het beeld. Spinijntje staat een beetje wereldvreemd in deze klassieke omgeving. In het kasteel wordt een 'KIV'(kunst in Valkenburg) met een paar van mijn beelden geopend. De volgende weken is deze locatie een toeristische trekpleister; iedereen wil met Spinijntje op de foto. 



bezoek nijntje bij Château St. Gerlach tijdens de nijntje art parade, tussen 1 mei en 30 september.





No comments:

Post a Comment