17 October 2017

Roddelen en vazen

Gek, als het om roddelen gaat dan is mijn Chinees ineens heel goed. Ik snap precies over wie de kokkin praat. Omdat ik het zo goed begrijp en zelf ook wat olie op het vuur gooi mag ik volgend jaar met haar mee naar haar dorp. Maar eerst ga ik voor haar een vaas beschilderen. De vazenopslag staat heel gevaarlijk op planken tegen de zoldering. Als de bamboe ladder tegen de plank gezet wordt sneuvelen er al meteen een paar. Op de aarden vloer lopen jongen gansjes, kippen en konijnen. Ik klim de ladder op, ik ben de langste persoon in de wijde omtrek, maar de vaas pakken durf ik toch niet. We schreeuwen hard tegen elkaar, de werkman, kokkin en ik, dat helpt om elkaar te begrijpen. Hij, een pezig mannetje dat zich moeiteloos een paar keer aan de rekstok optrekt, rookt flink en wast dagelijks zijn hemd. Hij hakt het hout voor de houtoven, doet het zware werk. Zij kookt drie keer per dag voor iedereen die wil eten. Ze vinden mij maar een rare Chinees met dat overdreven gedrag naar die beesten toe die straks toch de pan in gaan maar ze mogen mij wel. Uiteindelijk pakt de kokkin de vaas van de plank. (2 laten vallen) Morgen schilder ik er een Chinese dame op, dat is wat ze wil.
Op de foto: badkamer, woonvertrek en binnenplaats met planten en vaaspakken op bamboe ladder






No comments:

Post a Comment